Løsningsforslag til Helsenorsk for deg!
Løsningsforslag til Helsenorsk for deg! (A1-B2)
DEL A1-A2
2.2.5 (side 42)
- Hvor 2. Hvem 3. Hva 4. Hvorfor 5. Når 6. Hvilken 7. Hvilke / Hva slags 8. Hva
4.1.11 (side 64)
- deg 2. seg 3. dere 4. seg 5. oss 6. seg 7. seg 8. seg 9. meg
4.2.5 (side 68)
- ute 2. ut – ute 3. ut – ut 4. ute 5. ut 6. ute 7. ut 8. ut
4.2.7 (side 69)
- på – i 2. i 3. i (på) 4. på (i) 5. i / på 6. på 7. om 8. I 9. på 10. på 11. med 12. fra 13. på 14. i – med 15. om 16. med – om 17. med / på 18. på
4.2.8 (side 69)
- det 2. seg 3. døren/døra 4. veien 5. føler 6. insulin 7. sunn 8. negativt 9. tur 10. seg
5.5.1 sett inn riktig preposisjon eller adverb (side 80-81)
- med 2. i 3. I 4. til – til 5. på 6. i 7. på – for 8. på – til 9. på 10. til 11. med 12. i – med 13. Til – av 14. hos 15. På – av 16. om 17. på 18. for – til 19. om 20. i 21. i 22. i
5.1.8 Regelrette adjektiv i ubestemt form (side 82-83)
- en flink mann – ei flink dame – et flinkt barn – mange flinke studenter
- en mørk kveld – ei mørk natt – et mørkt sykehus – mange mørke dager
- en flat mage – ei flat pannekake – et flatt land – mange flate pannekaker
- en stor elg – ei stor jakke – et stort hus – mange store hus
- en gal artist – ei gal klokke – et galt svar – mange gale mennesker
- en klok sykepleier – ei klok dame – et klokt barn – mange kloke leger
- en god dag – ei god bok – et godt menneske – mange gode sjokolader
- en normal dag – ei normal tante – et normalt forhold – mange normale dager
- en høy person – ei høy kake – et høyt tre – mange høye studenter
- en positiv melding – ei positiv dame – et positivt menneske – mange positive mennesker
- en tung bok – ei tung flaske – et tungt liv – mange tunge bøker
5.1.9 Regelrett gradbøyning av adjektiv
- sykere 2. friskere 3. nyere 4. finere 5. viktigere 6. klokere 7. høyere 8. lavere 9. mørkere 10. galere
5.1.10 Den, det, de?
- den 2. de 3. det 4. den 5. den 6. de 7. det
5.1.11 Denne, dette, disse?
- Denne 2. Dette 3. Disse 4. Denne 5. Dette 6. Denne 7. dette
5.1.12 Hans, hennes, deres?
- hans 2. hennes 3. deres 4. deres 5. hans 6. deres 7. hans 8. hennes 9. hans 10. deres
5.1.13 Sin, si, sitt, sine?
- si 2. sin 3. sine 4. sitt 5. sin 6. sin 7. sin 8. si 9. si 10. sin 11. sitt 12. sin
6.1.3 Verbets plass i helsetninger
- ble Veslemøy 2. er Veslemøy 3. kommer på besøk 4. kommer sønnen 5. er det 6. er det 7. besøker de pårørende 8. kommer legen
7.1.4 Skriv helsetninger. Husk at verbet må være på plass to.
- Den dagen skjedde alt så fort.
- For fem dager siden følte han seg tung i beina.
- Plutselig ble han stående ved kjøkkenbenken.
- Like etter ble alt borte for ham.
- Senere våknet han opp i ei sykehusseng.
- Heldigvis kom ambulansen raskt.
- Om en halv time får han besøk av sin sønn.
- Med ett føler han seg så gammel.
- En tåre renner nedover kinnet.
7.1.8 Sett inn riktig refleksivt pronomen
- seg 2. dere 3. seg 4. seg 5. deg 6. meg 7. deg 8. dere 9. oss 10. deg
7.2.3 Skriv adjektivene og substantivene i ubestemt form flertall
- plutselige problemer 2. akutte symptomer/symptom 3. viktige hovedårsaker 4. tause infarkter/infarkt 5. kortvarige lammelser 6. motoriske områder 7. tunge kropper 8. utfordrende dager 9. merkelige følelser 10. raske ambulanser
7.2.4 Finn ord og uttrykk i teksten som kan bety det samme som disse ordene
Her kan det være vanskelig å finne fram til ordene i tekstene i kapittel 7. Her er synonyme ord satt opp:
- brått = plutselig; med ett 2.
- hovedgrunner = hovedårsaker
- vanligvis = normalt
- endringer = forandringer
- av og til = noen ganger
- kapasitet = evne
- lede til = føre til
- medikament = medisin; legemiddel
DEL B1
8.8.2 Sett inn riktig preposisjon og snakk om hva uttrykkene betyr
- for 2. med 3. på 4. i 5. til 6. i / med / om 7. på
8.4.3 Ordfamilie. Sett inn de ordene som mangler.
- en utdannelse – å utdanne (seg) – utdannet
- en kamp – å kjempe – kjempet; kjempende
- et slit – å slite – sliten; slitsom; slitt, utslitt
- en rekvisisjon – å rekvirere – rekvirert
- en tanke – å tenke – tenkt; tenkende; tankefull
- et rop – å rope – ropende
- en opplysning – å opplyse – opplyst; opplysende
- en respekt – å respektere – respektert; respektfull; respektløs
- en/ei beundring – å beundre – beundret; beundrende; beundringsverdig
- et spytt – å spytte – spyttet; spyttende
8.5.3 Sett inn det uregelrette verbet i preteritum
- valgte 2. visste 3. ble 4. sa 5. så 6. var 7. gikk – tok
10.5.3 Ordfamilie: Sett inn de ordene som mangler
- en utfordring – å utfordre – utfordret; utfordrende
- en kontroll – å kontrollere – kontrollert; kontrollerende
- en bekymring – å bekymre seg – bekymret; bekymringsverdig; bekymringsfull; bekymringsløs
- en undersøkelse – å undersøke – undersøkt; undersøkende
- en besvimelse – å besvime – besvimt
- en/ei hvisking – å hviske – hviskende
- en innleggelse – å innlegge; legge inn – innlagt
- en/ei ignorering – å ignorere – ignorert; ignorerende
10.6.3 Bøy de uregelrette verbene
- å bli – blir – ble/blei – har blitt
- å legge – legger – la – har lagt
- å sitte – sitter – satt – har sittet
- å ha – har – hadde – har hatt
- å falle – faller – falt – har falt
- å gråte – gråter – gråt – har grått
- å skrike – skriker – skrek – har skreket
- å gå – går – gikk – har gått
- å gjøre – gjør – gjorde – har gjort
- å henge – henger – hang – har hengt
- å forstå – forstår – forstod/forsto – har forstått
- å si – sier – sa – har sagt
- å sove – sover – sov – har sovet
- å holde – holder – holdt – har holdt
- å få – får – fikk – har fått
12.2.3 Ordfamilie. Sett inn ordene som mangler.
- en advarsel – å advare – advart; advarende
- et valg; en velger – å velge – valgt; valgbar
- en mangel – å mangle – manglende; mangelfull
- et bank – å banke – bankende
- et sprik – å sprike – sprikende
- en teori; en teoretiker (person) – å teoretisere – teoretisk
12.6.2 Bøy substantivene
- en sykepleier – sykepleieren – sykepleiere – sykepleierne
- et sykehus – sykehuset – sykehus – sykehusene
- et hjelpemiddel – hjelpemiddelet – hjelpemidler – hjelpemidlene
- en teknologi – teknologien – – (ikke tellelig ord; vi bruker ikke ordet i flertall)
- en politiker – politikeren – politikere – politikerne
- en kant – kanten – kanter – kantene
- et samfunn – samfunnet – samfunn – samfunnene
- et lønnsløft – lønnsløftet – lønnsløft – lønnsløftene
13.2.1 Bøy substantivene
- et land – landet – land – landene
- et arbeid – arbeidet – arbeid/arbeider – arbeidene
- en vakt – vakten – vakter – vaktene
- et system – systemet – system/systemer – systemene
- en konsekvens – konsekvensen – konsekvenser – konsekvensene
- en artikkel – artikkelen – artikler – artiklene
14.1 Sett inn substantivene i riktig form. Noen steder må du sette inn bestemt eller ubestemt artikkel.
- sykehus – landet – sykepleiere / sykepleierne – leger / legene – vurderinger – rusvaner
- former – helseproblem / helseproblemer – alkoholbruk
- tilfeller – pasienter / pasientene – ruskonsulenter – steder – landet
- En sykepleiers / Sykepleierens / Sykepleieres / Sykepleiernes – deler – utdannelsen
- Rusbruk – felt
- Alkohol – hjertebank – brystsmerter
- aldringsprosessene – belastningen – helsen / helsa
- Samtaler / Samtalene – sykepleierne – pasienter – kartlegging – pasientenes / pasienters livssituasjon
- 9. Pasientene – informasjon – sammenhenger – alkoholbruk – helsetilstand
- pasientenes / pasienters / pasientens – sider – egenskaper
- forslag – situasjon
- lidelser – skader – forverring – pasientene / pasienten
- kompetanse – rusmisbruk – samfunnet
- kunnskapsformidlingen – temaet – plass – etterutdanningen – høyskoler
- jobben – planer – søknader – referater – rapporter
- ting – gangen – sykepleier
- egenskaper – sykepleieryrket
- mennesker
- porsjon – humor – selvironi
- rammer – yrkeshverdag
14.2 Sett inn substantivene i riktig form. Noen steder må du sette inn bestemt eller ubestemt artikkel.
- påfyll
- sykepleieren – eldreomsorg – framtiden/framtida
- Eldreomsorgen – utfordringer – tiden/tida
- fagkompetanse – framtid
- dagens – sykehjemsmodell
- retning – boliger – tilsyn
- behov – type – sykepleie – dager
- sykepleiere – fagkompetanse – framtidens/framtidas
- området – kompetansen – sykehjem/sykehjemmene – fagpersonell
- dilemma – pasient – natten/natta – døren/døra – pasientens – rom – situasjon
- jordmødre – helsesøstre – fastleger – hjemmesykepleiere – vold – relasjoner
- pasienter – vold – hjemmet
- sykepleiere – tid – pasientene
- Kvinner/Kvinnene – vold – hjemmet – risiko – livskvalitet
- partnere – vold – konsultasjoner
- sykepleiere – behandlingalternativ/behandlingsalternativer – pasientene/pasienten – vold
- engasjement – helsearbeidere – temaet
- omskjæring – gutter – gutter – operasjonen/operasjonene
- enighet – loven
- Loven – omskjæring – gutter – en lov – forbud – kjønnslemlestelse
14.3 Sett inn substantivene i riktig form. Noen steder må du sette inn bestemt eller ubestemt artikkel
- Overlege – antibiotika – bakterier
- tiltak – behovet – antibiotika – håndvask – hostehygiene
- antibiotikabruk – faren – bakterier
- Problemet – verden
- avis – sykepleierne – sykehus – piller – resepter
- piller – forbruk
- lederne – sykepleierne
- Sykepleieren – et hastemøte
- konsekvens – sykepleieren – autorisasjon – fireårsperiode
- Lederen – ros – måten – saken
- sykepleieren – medmenneskelighet – lederne – kollegaene / kollegene
- Sykepleierne / Sykepleiere – eldreomsorgen – tanke – bemanningskrisen
- halvparten – sykepleierne – institusjonen – dag – et tankekors
- prognose – sykepleiere
- løsningen / en løsning – lønn – sykepleierne / sykepleiere – yrket – heltidsstillinger
- sykehjem – bofellesskap – tilgang – person – hånd
- omsorg – forslag – løsninger
- sikt – tilbud
- helsetjenester – aktører
- sykepleiermangel – markedet – alternativ
- undersøkelsen – sykepleiere / sykepleierne helsesektoren – språket / språk (mer formelt) – måte
- ungdom – mangel – helsepersonell – framtiden
14.4 Sett inn adjektivene i riktig form. Noen steder må du sette inn bestemt eller ubestemt artikkel
- gamle – saktegående
- mest målbevisste – framtidige – usikker – den bakenforliggende
- en nasjonal – yngste
- psykiske – den fysiske
- populær – mest karrierefokuserte
- mest attraktive
- mørk – dyster
- rekordstor – ulike
- solid – unge, håpefulle
- en fiks – ekkelt – skumle – kjedelig
- en solid – grundig – feilaktige – det spennende
- falske – meningsfulle – fornøyde
- profesjonelle – det omdiskuterte
- vanskeligere – realistisk – overkommelig
- interesserte – mest populære
- innvandrete / innvandrede – bosatte – helsesøstre – jordmødre – kommunale
- en lang – den ønskete/den ønskede
- raskere – autoriserte
- en betydelig – den ufaglærte
- utenlandske – nødvendig – språklige
- etiske – andre – kvalifiserte – fattige – kompentent
- Rike – fattige
- de utenlandske – dårligere
- den økende – en reell – opparbeidete/opparbeidede – sosial – pressete/pressede
14.5 Sett inn adjektivene i riktig form. Noen steder må du sette inn bestemt eller ubestemt artikkel.
- monotone – upersonlige
- gode – kunstige – menneskelig
- en robot / roboter – sårbare – ekte – kjærlig – varme
- praktisk – aktuelle – de framtidsrettete/framtidsrettede
- spesifikke – enkle – dagligdags
- personlig – god
- innebygget – automatisk
- individuell – skadete/skadede/skadde
- enige/enig (fordi det kommer en preposisjon er det lov til å si “enig” i entall) – intelligente
- Den forstandige
- små – uønsket – dum
- Intelligente – sensitive – det nødvendige – de entusiastiske
- andre – utviklete/utviklede – virkelige
- Konstruerte – råsterke
- mekaniske – syke – tenkelige – slitne
- teknologivennlige – tradisjonelle – spesielle
- Nysgjerrige – den lange – den framtidige
- positive – intelligente – harde – tung
- største – travle
- vrient – tilstrekkelig – nytt – avansert
14.6 Sett inn adjektivene i riktig form. Noen steder må du sette inn bestemt eller ubestemt artikkel.
- Importert – større
- gamle / eldre – store – de utenlandske
- kritiske – viktig – tilført – naturlig – nye
- fine – entusiastiske – små
- norske – fristende – nye
- små – gamle / eldre
- fint – friskt
- Begeistrete/Begeistrede – en hjertelig – trofaste
- Fastboende – naturskjønne – åpne
- ivrige – spreke – fraflytningstruete/fraflytningstruede
- tettbygde – hardt – de ledige
- morsom – den kompliserte
- små – utenlandsk
- de fastboende – skeptiske
- fleste – positive – gode
- Den norske – den forblåste – fornøyd – utrolige
- fast – den lille – et nytt – annerledes
- det drastiske – kjære
- De motiverte – faste
- De avsidesliggende – fristende – fleksibel – attraktive
- det øde – det sårbare – godt – best
- de faste – prekært / prekære
- positive – den lille – store
- bekymrete/bekymrede – den hardtarbeidende
- Det økende – de største
- De ferdigbehandlete/De ferdigbehandlede – de overfylte – dårligere
- akutt
- stor – færre – de lange
14.7 Sett inn en preposisjon eller et adverb som passer
- for – uten – på – i
- om – for – ved / på
- på – av
- for – i – av
- for – i
- til
- til – til – på
- for – fra
- med – til
- om – til
- til – av
- i – på
- til – på
- av – i
- til – for – på – opp
- fra – til – på
- om
- på – til
- til – i
- av – om – av
14.8 Sett inn en preposisjon eller et adverb som passer
- med – i
- i
- for – i
- for
- I – for – i
- i
- i – i
- i – ut – med / av
- om – av – hos
- med – om – for
- om – til
- på – om – i
- i
- av – for
- til – for
- på
- for
- av – ut
- til – i – på – til
- ut – i – på
- om – på
- til – for
- ved – av – mot
- I – mot til – til
- i
14.9 Sett inn ordene som mangler. Bøy ordene i parentes riktig. Lag riktig ordstilling.
- veiledning – munnhygiene – munnhelsevaner
- sykdom – en pasients / pasientens / pasienters / pasientenes – munnhule – kjeve
- behandler naturligvis også – skadete/skadede/skadde tenner
- gir tannlegen – om – man kan slutte
- gir de – informasjon – munnhelsens/munnhelsas – den generelle
- setter også inn – broer – gebiss – pasienten/pasientene mangler
- limes / blir limt – pasientens / pasientenes
- fastmonteres / bli fastmontert – avtakbare
- løse – rengjøring
- brukes / blir brukt
- kan man også få / får man også – tannkjøttet
- jobbes – hos
- krav – pasientmedvirkning
- utstedes / blir utstedt
- engstelige – til – folks – angst – nerver – tannlegeskrekk
- man som tannlege – å jobbe – mennesker
- naturligvis har – den direkte
- I – med – besluttes det / blir det besluttet – løsninger – velges / bli valgt
- sterkt – fjernes / bli fjernet – lager man vanligvis
- opp – å vurdere – av – å lage – det er nødvendig
- pasientens / pasientenes – tann – deretter må han/hun – sendes / blir sendt
- de andre tennene
- en rivende – kroner
- lages / blir laget – importeres / blir importert – skyldes først og fremst ofte
HELSENORSK FOR DEG! (B2)
15.1.3 Hva er ordfamilien?
- alder – å aldres / å eldes – aldrende
- en arv/en arving/en arvtaker – å arve – arvet / arvende
- en avlastning – å avlaste – avlastet / avlastende
- en/ei berøring – å berøre – berørt / berørende
- et brudd – å bryte – brutt
- en bandasje – å bandasjere – bandasjert
- et bitt – å bite – bitt; bitende
- en/ei bleking – å bleke – blek; bleket
- en/ei amme; en/ei amming – å amme – ammet; ammende
15.2.2 Hva er ordfamilien?
- en fødsel – å føde – fødende; født
- et krav – å kreve – krevende; kravstor
- en forståelse – å forstå – forståelig; forstått
- en/ei beslutning – å beslutte – besluttet; (u)besluttsom
- en/ei forsvinning – å forsvinne – forsvunnet; forsvinnende
- en benyttelse – å benytte – benyttet
15.3 Sett inn ordene som mangler. Bøy ordene i parentes riktig. Lag riktig ordstilling.
- Riktig – slitsomme lidelser
- blir skånet / skånes – ulike – å ha – et sunt
- tillatelse – å uteksaminere – år
- vrient – å anslå – det nøyaktige
- anslag – man faktisk trenger én klinisk ernæringsfysiolog – voksensenger – barnesenger
- Totalt – tilsi – for
- stillinger – økes
- mulige økningen – kostnader – kort – lang – naturligvis lønne seg
- Har alle leger erkjent – for – til
- det tverrfaglige – har de – behov
- er faktisk nødvendig i dag / er faktisk i dag nødvendig – å stille – de/disse enkle
- Tradisjonelt – har kliniske ernæringsfysiologer fram til nå ikke vært involvert
- er forebygging – de mest sentrale – tiltak
- kliniske – ernæringsfysiologer
- Kunnskapsbasert – virksomhet – et stort
- ansettes / bli ansatt – kliniske ernæringsfysiologer – mener mange
- grad – involveres / bli involvert – samarbeid – primærhelsetjenesten
- ernærte – pasienter – gir – positive – ringvirkninger – systemet
- mulighet – å tåle – operative – inngrep
- helsepersonell – å tanke – utfordringer
15.4. Velg riktig alternativ: Fødsel
- C. utstøtes
- C. svangerskapet
- A. føde – B. gjennomleve
- A. signaler – A. trang til å presse
- B. ens
- A. tilknytning
- B. i gang
- A. utbrudd
- B. stramme
- A. barriere
- A, brister
- A. leie
- A. over
- A. effekt
- A. inspeksjon
- B. etterbyrdstiden
- B. funksjon
- C. trekke seg sammen
- B. skepsis
- B. avgående
15.4.2 Hva er ordfamilien?
- en avbrytelse – å avbryte – avbrutt
- et signal – å signalisere – signalisert; signaliserende
- en trang – å trenge – trengende
- en forberedelse – å forberede – forberedt
- en vibrasjon; en/ei vibrering – å vibrere – vibrerende
- en kritikk; en kritiker – å kritisere – kritisk; kritiserende
15.5 Velg riktig alternativ: Biorytmen
- C. innebygget
- B. erkjenner
- A. blitt vekket brått
- A. gjenspeiler
- C. takten til
- A. lidelser
- C. stemning
- A. en tendens til
- C. jenker
- A. sedvanlige
- B. så å si
- C. en sprut (men man kunne nok også si “en dæsj soyasaus”)
- C. etter sigende
- A. av
- B. imidlertid – A. droppe
- B. lettere
- B. Fortidsmenneskene – C. sanket
- C. var
- A. i
- B. å legge deg
15.2.2 Hva er ordfamilien?
- en/ei avsløring – å avsløre – avslørt; avslørende
- et avvik – å avvike – avvikende
- en/ei synkronisering – å synkronisere – synkronisert; synkroniserende
- en søvn – å sove – søvnig; sovende
- en interesse – å interessere (seg for) – interessant; interessert
16.1.2 Hva er ordfamilien?
- en/ei dirring – å dirre – dirrende
- en/ei dyring – å dyrke – dyrket; dyrkende
- en kamp – å kjempe – kjempende; kjempet
- en/ei døsing – å døse – døsig
- et flimmer – å flimre – flimrende
- en/ei forgiftning – å forgifte – forgiftet; forgiftende
- et brudd – å bryte – brutt; brytende
16.2 Sett inn ordene som mangler. Bøy ordene i parentes riktig. Lag riktig ordstilling.
- Jordmødres / Jordmødrenes for – den gravide / de gravide / gravide opplever
- sentrale – rolle – veiledere – for – egentlig er litt redd/redde for
- redsel – fra – opplevelser – fødsler / fødsel
- bak – den store – gjennomføres / blir gjennomført
- skal avsluttes / blir avsluttet
- kvinner / kvinnene – om – teamet – av – erfarne – jordmødre
- intervjuete/intervjuede – om – jordmødrene – til – fødselen
- trekk – jordmødrenes/jordmødres
- til – tillitsfulle / et tillitsfullt
- på – er – den spesielle – hun virkelig trenger – det sårbare
- veiledningen/veiledninga – jordmødrene/jordmoren/jordmora – bedre – tilbud
- mest sentrale – jordmødrene/jordmoren/jordmora faktisk er tilgjengelige (i flertall) /tilgjengelig (i entall)
- behov – viser alltid – den nødvendige
- den emosjonelle – trygghet – den støtten
- erkjennelse – redselen/redsel – å bli – på – annen – tidligere
- for – opptrådte – besluttsomhet
- akutte – de vanlige
- å motivere – lede – det virkelig skapt – myndighet – fødselen
- kvinnene – å bekymre seg – dyktig
- å lytte – seg – tiden/tida
- kvinner – selvtillit – selvbilde – å delta – spesielle – prosjektet
- En naturlig – kvinnene – bedre – hadde hatt
- håndtere – andre vanskelige – livet
16.2.3 Hva er ordfamilien?
- en lettelse; et lette – å lette – lett; lettende
- en ledelse; en leder – å lede – ledende; ledet
- en avgjørelse – å avgjøre; avgjørende; avgjort
- en deltaker; en deltakelse – å delta – deltakende; deltatt
- en motivasjon – å motivere – motiverende; motivert
- en funksjon – å fungere – fungerende; fungert
- en ivaretakelse – å ivareta – ivaretatt
- en besluttsomhet – å beslutte – besluttsom
16.3 Sett inn ordene som mangler. Bøy ordene i parentes. Lag riktig ordstilling.
- gjennomført – femårig – klinisk – helseautorisasjon
- man faktisk får – man har lov – å behandle – syke
- klinikk
- årene – studerer man stort sett
- har man jevnt over – det samme / samme – den samme / samme (ved ordet “samme” trenger man ikke å skrive “den” eller “det”)
- vi lærte – ble jeg virkelig – jeg holdt på med
- var da jeg virkelig – det var ernæringsfysiolog – jeg ville være – yrkesaktive – liv
- jeg hadde – var jeg egentlig – usikker – yrke
- finnes det virkelig ikke – for – hjerte
- å få – jobbe – oppleves – meningsfullt – rikt
- man jobber – kan man enten – å jobbe – eller – kostholdsveiledning står
- i – man kan forske – mellom – sykdom / sykdommer
- rimelig – gode – å komme – hard
- fagene – sentralt – sentrale
- mot – vi virkelig begynner – å lære – det vi jo er
- man studerer – blir man virkelig – på – vi egentlig putter
- blir man også / blir man også gitt – å være – utvekslingsstudent – et annet
- det gjelder – å få – dagens – samfunn – dukker det stadig – stillinger
- får ikke nødvendigvis / får nødvendigvis ikke – man går ut – man trenger i hvert fall ikke – arbeidsledig
- kliniske – jo lager – egen – de er – femårige – utdannelse
16.4 Velg riktig alternativ: Barsel og fødsel
- B. vordende – A. ytelser
- B. faglærte
- C. statlige revisjoner
- B. strømlinjeformet
- C. de lokale nøkkelpersonene
- B. Å bekjempe
- B. redskap
- A. Forekomsten
- B. videreformidlet
- B. gehør
- C. post
- C. overlegen
- C. forlengede
- A. drillet på
- C. klønete
- B. ledetråd – A. høyere makter
- C. bukt
- A. skumle
- B. mest hardføre
- B. vendepunkt
- C. gjeldende
16.4.3 Hva er ordfamilien?
- en bønn – å be – bedende
- et søk / en søker / en søknad / en søking – å søke – søkende
- en gjennomgang – å gjennomgå – gjennomgått / gjennomgående
- en verdsettelse – å verdsette – verdsatt
- en bekjempelse – å bekjempe – bekjempet
- en/ei kartlegging – å kartlegge – kartlagt
- et angrep – å angripe – angrepet
- en applaus – å applaudere – applaudert / applauderende
- et symbol – å symbolisere – symboliserende / symbolsk
- en varsler / et varsel – å varsle – varslet / varslende
16.5 Velg riktig alternativ: Skjelettet
- B. strådte
- B. støtet
- A. indre
- A. Strukturen
- A. omgitt
- C. tillater
- C. ut av ledd
- B. mellom
- C. til
- A. sammen
- C. reisverk
- B. oppe
- C. utgjør
- A. inni
- B. virveldyrs
17.2 Sett inn ordene som mangler. Bøy ordene i parentes riktig. Lag riktig ordstilling.
- vil gjerne – egen fødselshistorie – Lukas kom
- Den dramatiske fødselen – termin
- var egentlig – satt – dag – jeg jo var
- fødselen – igangsettes – morgenen
- vage ubehagelige – gikk
- Smerten / Smertene – verre / vondere – å gå – stå
- var jeg – alle sa jo – du virkelig har rier – vet du det
- klokka / klokken – ringte jeg – håpet / håpte virkelig – fødselen – gang
- jeg kom inn – hadde jeg faktisk – åpning – fikk jeg heldigvis
- var riene fortsatt – vonde
- morgenkvisten – lå jeg
- Jeg forsøkte – varmt – jeg ble bare – å sitte
- kjære samboer – lå faktisk – sov – jeg opplevde – kunne han
- formiddagen – tok de – jeg fikk – rier
- raskt – fikk jeg – vidunderligste / mest vidunderlige
- fikk jeg – spise – drikke – jeg ble derfor ikke / derfor ble jeg ikke
- venninnene – opp
- jeg ville – hvit – hadde de faktisk
- fikk jeg omsider – reduserte – de intense smertene
- jeg kjente – skjedde det fortsatt lite – mindre
- måtte jeg – kjente jeg – godt
- jeg faktisk lå – gråt
- skrek / skreik – ropte – kunne ikke
- Den lille gutten – ble født – lykke – han endelig kom
- veide – lang – han var hodet – lykkeligste mor / mest lykkelige mor
17.3 Sett inn ordene som mangler. Bøy ordene i parentes riktig. Lag riktig ordstilling.
- Underernæring – gamle / eldre (mer høflig) – til – redusert – funksjon – økt
- forlenget – grad
- ernæringstilskudd – gis / bli gitt – underernærte – ikke har
- påvist – innlagte – sykehjem
- De eldre / De gamle – oftere – med – den forverrete / den forverrede – man jo har kjempet
- av – vevsfunksjon
- får man gjerne – forandringer – depresjon
- diagnostiserer man ikke – ved
- skyldes dette – med / i – målrettet – på
- enkle – raske
- raskt – den burde også – sensitiv – å påvise – man faktisk risikerer – å bli
- kroppsfett – år – fylte – år
- Kroppens – med – reduseres / blir også redusert – alder
- man skal – må man alltid – friske
- laboratorieprøver – pasienten er underernært
- å knytte – fysiske – kapasitet – immunforsvar – til – spise